25 LAT AROMATERAPII W POLSCE


25 LAT AROMATERAPII W POLSCE

 

Stosowanie olejków eterycznych w terapii różnych dolegliwości, a także w kosmetyce i oddziaływaniu na stany psychiczne ludzi było znane od czasów prehistorycznych. Aromaterapia jako współczesna  metoda medycyny naturalnej, oparta o badania kliniczne, narodziła się we Francji na początku XX wieku a jej twórcą (także powszechnie używanej dziś nazwy) był Rene-Maurice Gatefosse (1881-1950). Pochodził z wielopokoleniowej rodziny producentów olejków eterycznych na południu Francji i w swoich badaniach zainteresował się stosowaniem tych olejków w medycynie ludowej. W oparciu o te badania opublikował pierwszą naukową książkę na ten temat „Aromatherapie” w 1937 roku. Później we współpracy ze znakomitym francuskim lekarzem – członkiem Akademii Francuskiej Jean Valnet pisze kolejne książki. W ten sposób aromaterapia wchodzi na stałe do obszaru medycyny naturalnej i w latach 50-60 XX w bardzo szybko rozpowszechnia się po całym świecie szczególnie w krajach europejskich i USA. Wśród jej wybitnych twórców i propagatorów należy wymienić Shirley Price i Roberta Tisserand z Anglii. Ten ostatni był założycielem pierwszego Towarzystwa Aromaterapeutycznego i czasopisma Journal of Aromatherapy.

Olejki eteryczne w sposób oczywisty były integralną częścią surowców stosowanych w kompozycjach zapachowych i aromatach spożywczych, a więc były domeną działalności Fabryki Substancji Zapachowych Pollena-Aroma. W latach 70-80 ubiegłego wieku Dr W.S.Brud – od 1985 roku Dyrektor Naczelny Fabryki a jednocześnie członek władz Międzynarodowej Federacji Handlu olejkami Eterycznymi i Aromatami (IFEAT) zetknął się na konferencjach i kongresach tej organizacji z ideą aromaterapii, a także z jej prominentnymi twórcami. Już w roku 1989 wśród produktów Pollena-Aroma pojawia się Pot-Pourri – mieszanka suszonych kwiatów i ziół nasycona olejkami do nawaniania pomieszczeń, a więc pierwszy produkt z obszaru aromaterapii.

Zmiana statusu prawnego firmy, powstanie spółki pracowniczej FSZ Pollena Aroma Sp. z o.o. w 1991 roku powoduje, że w pracach badawczo rozwojowych firmy pojawiają się nowe kierunki działalności i wykorzystania wiedzy i pozycji na rynku, m.in. olejków eterycznych

Już w tym samym roku pojawia się pierwsza publikacja o aromaterapii w czasopiśmie „Pollena” a niedługo potem pierwsza broszura autorstwa Dr W.S.Bruda i Dr I.Konopackiej-Brud „Pachnąca Apteka – Tajemnice  Aromaterapii”. Jednocześnie na rynek apteczny trafiają pierwsze olejki eteryczne do celów aromaterapeutycznych wytwarzane w FSZ Pollena-Aroma Sp. z o.o. pod marką „Dr Beta®”.



W ten sposób nowoczesna aromaterapia trafiła do rąk polskich konsumentów, a marka „Dr Beta” stała się symbolem tej dziedziny medycyny naturalnej i symbolem najwyższej jakości produktów aromaterapeutycznych.

Rok 1992 to okres najintensywniejszych prac nad rozwojem i upowszechnianiem aromaterapii w Polsce. Nakładem wydawnictwa Comes pojawia się pierwszy profesjonalny podręcznik aromaterapii W.S.Brud, I Konopacka-Brud „Pachnąca Apteka – Tajemnice Aromaterapii”. Jego autorzy ściśle współpracują z ośrodkami nowoczesnej aromaterapii w Anglii, uczestniczą w konferencjach organizowanych przez R.Tisseranda a za pośrednictwem Shirley Price sprowadzają do Polski dyplomowaną aromaterapeutkę Jane Harding, która prowadzi kursy masażu aromaterapeutycznego (organizowane w FSZ Pollena-Aroma). W ten sposób powstaje pierwsza grupa profesjonalnych aromaterapeutów. Jednym z nich jest właściciel Szkoły Masażu „Medikon”, który wprowadza do programu swoich kursów aromaterapię i masaż aromaterapeutyczny. „Pachnąca Apteka – Tajemnice Aromaterapii” w wersji rosyjskiej wychodzi w Moskwie w 1996 roku, a w tłumaczeniu na bułgarski w Sofii w roku 2000.

Równocześnie technolodzy Pollena-Aroma wprowadzaja na rynek zestawy olejków do aromaterapii z opatentowanym przez Dr I.Konopacką-Brud kominkiem aromaterapeutycznym. Olejki do aromaterapii uzyskują wyróżnienie na wystawie Lady ABK Anety Kręglickiej – Miss Polski a w 1993 medale Lubelskich Targów Zielarskich i II Krajowych Targach Zdrowego Życia w Tarnowie „Tarnowska Leliwa”. W tym samym roku powstaje Polskie Towarzystwo Aromaterapeutyczne (www.pta.org.pl),  którego pierwszym prezesem zostaje Dr W.S.Brud, a w kolejnych latach Dr. I.Konopacka-Brud

W roku 1994 pojawiają się na rynku pierwsze kosmetyki pod marką
DrBeta® - seria przeciwtrądzikowa „Ti®”, która w tym samym roku uzyskuje wyróżnienia na targach w Lublinie i Tarnowie i pierwszy w historii firmy Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Ukazują się również pierwsze kosmetyki z serii Różanej „β®”do pielęgnacji cery dojrzałej i zupełna nowość na rynku polskim – płyn odstraszający komary i kleszcze „Komarostop®” oparty wyłącznie na działaniu odstraszającym owady olejków eterycznych. Preparat do dziś cieszy się niesłabnącym powodzeniem klientów.

W roku 1995 Pollena-Aroma Sp.z o.o. we współpracy z Polskim Towarzystwem Aromaterapeutycznym zaczyna wydawanie "Kwartalnika „Aromaterapia” pierwszego polskiego czasopisma poświęconego w całości olejkom eterycznym i aromaterapii. Redaktor Naczelną zostaje Dr I.Konopacka-Brud a wśród autorów pojawiają się najwyższej klasy eksperci – prof. J.Góra, Prof. M.Smigielski, Dr A.Lis (Politechnika Łódzka), Prof. Z. Janeczko (Uniwersytet Jagielloński), Prof. T.Wolski (Akademia Medyczna w Lublinie), Prof. K.Jędrzejko (Śląska Akademia Medyczna)  i wielu innych wybitnych przedstawicieli nauki polskiej zajmujących się olejkami eterycznymi i ich stosowaniem w medycynie i kosmetyce. Zainteresowanie wyższych uczelni aromaterapią przekłada się na kursy i wykłady z tej dziedziny zarówno na uczelniach technicznych (Politechnika Łódzka i Politechnika Warszawska) jak i medycznych (Akademia Medyczna w Łodzi, Uniwersytet Medyczny w Warszawie – gdzie do dziś na wydziale farmakognozji jest wykład Aromaterapii), a także w Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym w Siedlcach, Wyższej Szkole Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia w Warszawie i wielu innych niepublicznych wyższych uczelniach na terenie całego kraju. Równolegle prowadzone są kursy organizowane przez Polskie Towarzystwo Aromaterapeutyczne i Szkołę Masażu Medikon, pojawiają się publikacje w czasopismach branżowych i prasie popularnej, a twórcy aromaterapii zapraszani są do programów radiowych i telewizyjnych.

W kolejnych latach w asortymencie Pollena-Aroma Sp. z o.o. pojawiają się mydła aromaterapeutyczne z olejkami eterycznymi w tym bardzo popularne mydło „inTymne”, za które w roku 1996 otrzymujemy Złoty Medal Targów Poznańskich. W tym samym roku pojawia się cała seria wyrobów do higieny intymnej „inTymna”, z późniejszą modyfikacją „Zmysłowa” z olejkiem ylangowym. Wprowadzona na rynek w roku 1998 seria „J.G.®” do terapii cellulite i otyłości uzyskuje złoty medal na Targach Zdrowego Życia i Żywności ECOLIFE, a wprowadzona na rynek w tym samym roku seria „Olejków do kąpieli perełkowej” rok później otrzymuje nagrodę „Kryształowa Venus” na Targach w Łodzi.

W 1999 roku z laboratoriów Pollena-Aroma Sp. z o.o. wychodzi najbardziej do dziś popularny produkt aromaterapeutyczny – balsam przeciw odleżynom AnTicubit® znakomity środek do pielęgnacji skóry narażonej na odleżyny i odparzenia, którego właściwości potwierdziły badania w kilku warszawskich klinikach akademickich. Znaczenie i wartość tego produktu potwierdzają nagroda Kryształowego Moździerza Międzynarodowych targów Farmaceutycznych „Lek w Polsce” i tytuł „Złotego Kosmetyku Aptecznego”. W tym samym roku pojawia się seria oliwek do masażu „Spinarol®”, „Muscarol®” i „Circarol®

Wyroby z marką „DrBeta®”wchodzą na stałe do asortymentu wiodących aptek i rozwijającego się szybko sklepu internetowego www.drbeta.pl. Za tymi działaniami idą kolejne nagrody i wyróżnienia. Medale Europejskie przyznawane prze Business Centre Club i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyróżniają Zestaw olejków eterycznych Dr Beta®, wyroby do pielęgnacji nóg AnTiveron®, AnTifungi® i AnTifatig®.

W roku 2002 nakładem wydawnictwa Studio Astropsychologii w Białymstoku ukazuje się kolejna książka I.Konopacka-Brud, W.S.Brud Aromaterapia dla Każdego – wielokrotnie wznawiany popularny podręcznik domowej aromaterapii, w 2008 książkę „Pachnąca Apteka – Tajemnice Aromaterapii” wznawia kilkakrotnie Oficyna Wydawnicza MA w Łodzi, a dwa lata później Wyższa Szkoła Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia wydaje podręcznik akademicki I.Konopacka-Brud, W.S.Brud Aromaterapia w gabinecie kosmetycznym i ośrodku odnowy biologicznej, wellness i SPA

 Od roku 2012 w nowej siedzibie FSZ Pollena-Aroma Sp. z o.o. w Nowym Dworze Mazowieckim w supernowoczesnym oddziale produkcji kosmetyków aromaterapeutycznych, odpowiadającemu najbardziej rygorystycznym wymaganiom UE w zakresie Dobrych Praktyk Produkcyjnych (GMP) w szybkim tempie rusza rosnąca produkcja znanych i nowych wyrobów. Najnowszym przebojem rynkowym jest Aromanus® – preparat do pielęgnacji rąk przeznaczony dla osób pracujących w rękawiczkach ochronnych i często dezynfekujących ręce – lekarzy, pielęgniarek, kosmetyczek itd.

Aromaterapia jest wszędzie tam gdzie może pomóc potrzebującym, ułatwić i umilić życie, a także umożliwić powrót do niego. Temu m.in. służy współpraca z Kliniką dla dzieci w śpiączce „Budzik” gdzie zapachy olejków stały się jednym z elementów procesu wybudzania.

Oczywiście po 25 latach działalności w dziedzinie aromaterapii nie jesteśmy na polskim rynku sami. Pojawiły się firmy krajowe oferujące olejki i kosmetyki aromaterapeutyczne, weszły na rynek znane firmy międzynarodowe specjalizujące się w tej dziedzinie i coraz częściej wyroby dużych koncernów kosmetycznych oparte na idei aromaterapii. Przetłumaczono też na polski wiele książek o aromaterapii. Niestety popularność aromaterapii powoduje, że pojawiają się nieuczciwi producenci oferujący pod jej hasłami substancje syntetyczne, olejki fałszowane lub rozcieńczone itd. Polskie Towarzystwo Aromaterapeutyczne monitoruje ten rynek i stara się zwalczać oszustów.




Marka „Dr Beta®” utrzymuje niezmiennie najwyższy poziom jakości. Wszystkie olejki odpowiadają normom ISO a kosmetyki wymaganiom Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 listopada 2009 (w Polsce sharmonizowanej z tym Rozporządzeniem Ustawie o Kosmetykach z dnia 11 marca 2013). Jakość i skuteczność to podstawowe cechy wyrobów jakie od 25 lat oferuje swoim odbiorcom FSZ Pollena-Aroma Sp. z o.o. pod marką